Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Blog » Krioterapia- metody i urządzenia

Krioterapia- metody i urządzenia

Data dodania: 27-04-2022
Krioterapia- metody i działanie
Krioterapia czyli leczenie zimnem polega na odprowadzeniu ciepła z ciała, miejscowo lub ogólnoustrojowo, przy wykorzystaniu różnych metod.
Wskazania do zabiegów krioterapii

Krioterapia jest zabiegiem, który wykonywany jest od bardzo dawna i znajduje zastosowanie w wielu przypadkach. Stany chorobowe, w których krioterapia jest jedną z wiodących metod leczniczych to:
  • stany pourazowe;
  • zwichnięcia;
  • zapalenia stawów;
  • stany bólowe w przebiegu chorób zwyrodnieniowych;
  • zapalenia ścięgien ogólnostawowe;
  • stany pourazowe;
  • oparzenia;
  • choroby reumatyczne tkanek.

Przeciwwskazania do zabiegów krioterapii

Krioterapia nie jest terapią uniwersalną i istnieją pewne przeciwwskazania do jej wykonywania:
  • nadwrażliwość na zimno;
  • uszkodzenia skóry;
  • choroby nowotworowe;
  • choroby nerek i pęcherza moczowego;
  • niedoczynność tarczycy;
  • choroby, w których zimno jest czynnikiem aktywującym;
  • popromienne zmiany skórne;
  • zaawansowana miażdżyca.

Metody krioterapii

Do wykonywania zabiegów krioterapii można wykorzystać zarówno podstawowe narzędzia, dostępne w domach, jak i specjalistyczne urządzenia produkowane tylko w tym celu. Wszystkie jednak działają na organizm temperaturą niższą niż temperatura ciała.
  • Kriomasaż- masaż przy użyciu kostek lodu lub schłodzonego naczynia.
  • Kriostymulacja- zabieg w kriokomorach lub wykonywany miejscowo.
  • Kriohydroterapia- kąpiele zanurzeniowe, wirowe i masaże podwodne w wodzie o niskiej temperaturze lub zabiegi kontrastowe- naprzemiennie kąpiele w gorącej i zimnej wodzie.
  • Kriokinezyterapia- w jednej sesji zabiegowej stosowanie zabiegów schładzających i aktywnych ćwiczeń terapeutycznych.
  • Kriokompresja- ucisk mankietów schładzających.
alt

Efekt zabiegu czuć już po pierwszych minutach. Najpierw odczuwalne jest zimno, następnie ciepło i osłabienie czucia oraz spadek siły mięśniowej. Po zakończeniu zabiegu następuje rozszerzenie naczyń krwionośnych.

W przypadku nieprawidłowego wykonania zabiegów krioterapii mogą wystąpić powikłania. U osób z nadciśnieniem tętniczym, zaraz po zabiegu, może wystąpić podwyższenie ciśnienia. W przypadku sportowców, po wykonaniu zabiegu możliwy jest spadek siły mięśniowej. U pacjentów z chorobami serca, zabiegi zimnolecznictwa mogą doprowadzić do zaburzeń krążenia w naczyniach wieńcowych. Bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na temperaturę wykonywania zabiegu oraz czas jego trwania. Zbyt długi zabieg, w zbyt niskiej temperaturze, może doprowadzić do uszkodzeń nerwów i odmrożeń.

Urządzenia do krioterapii

Urządzenia do krioterapii możemy podzielić na trzy kategorie, ze względu na czynnik chłodzący:
  • dwutlenek węgla;
  • zimne powietrze;
  • ciekły azot;
  • zimna woda.

Urządzenia na zimne powietrze i ciekły azot

Opinie specjalistów sugerują, że urządzenia na zimne powietrze oraz ciekły azot dają podobne efekty terapeutyczne. Warto jednak zwrócić uwagę, że NFZ refunduje tylko zabiegi wykonywane z użyciem ciekłego azotu, dlatego warto wziąć ten aspekt pod uwagę, przy wyborze urządzenia. W przypadku aparatów na zimne powietrze nie są potrzebne dodatkowe gazy, dlatego eksploatacja urządzenia jest tańsza. Temperatury u wyjścia dyszy też się różnią. W przypadku ciekłego azotu są to temperatury z zakresu do -160°C, dla zimnego powietrza około -35°C.

Urządzenia na dwutlenek węgla

Urządzenia działające na dwutlenek węgla wpływają w dwojaki sposób na organizm ludzki. W pierwszej fazie zwężone zostają naczynia krwionośne, obniża się  temperatura tkanek i następuje zwolnienie procesów metabolicznych. W drugiej fazie zwiększa się oddawanie ciepła, rozszerzają się naczynia krwionośne, obniża napięcie mięśni, hamowane są procesy zapalne oraz rozpoczyna się działanie przeciwbólowe. Temperatura gazu w przypadku aparatów na dwutlenek węgla wynosi około -60°C.

Krioterapie można stosować miejscowo lub ogólnoustrojowo.

Krioterapia miejscowa

Zabieg wykonywany jest miejscowo, bezpośrednio na bolące miejsce. Terapia prowadzona jest za pomocą dyszy, w odległości 15-20 cm od ciała pacjenta. Czas trwania zabiegu uzależniony jest od miejsca, które jest chłodzone, ale zazwyczaj trwa  1-5min. Zabiegi krioterapii zazwyczaj wykonywane są seriami, po 10-15 zabiegów w jednym cyklu.

Krioterapia całościowa

W przypadki krioterapii całościowej, pacjent wchodzi do kabiny tylko w bieliźnie, skarpetkach, rękawiczkach oraz czapce. Zabieg przeprowadzany jest na całym ciele z wyłączeniem głowy, trwa do 3min. Po zakończonej krioterapii zalecane są ćwiczenia gimnastyczne lub ruchowe.

Urządzenia z wykorzystaniem zimnej wody- AQUACOLD

Firma Kinesis niedawno wypuściła na rynek system do kriohydroterapii  Aqua Cold. Jest to dodatkowe urządzenie, które można podłączyć do dowolnej wanny naszej produkcji,  dzięki temu mamy szerokie spektrum zastosowań- możemy wykonywać kąpiele całościowe lub  kąpiele częściowe kończyn dolnych i  górnych. Kinesis Aqua Cold pozwala na chodzenie wody w zakresie od +4°C do +16°C.
alt

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą urządzeń do krioterapii na naszej stronie internetowej.

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog

Logo Kinesis
Strona przeznaczona wyłącznie dla profesjonalistów.
Dostęp do treści jest możliwy wyłącznie dla osób profesjonalnej opieki medycznej.

Wchodząc na tą stronę potwierdzasz, że jesteś osobą wykonującą zawód medyczny lub prowadzącą obrót wyrobami medycznymi.
WchodzęRezygnuję
ZATWIERDZAM