PolskiAngielski
Strona główna » Blog » Krioterapia- metody i urządzenia
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

Krioterapia- metody i urządzenia

Data dodania: 27-04-2022
Krioterapia- metody i działanie
Krioterapia czyli leczenie zimnem polega na odprowadzeniu ciepła z ciała, miejscowo lub ogólnoustrojowo, przy wykorzystaniu różnych metod.
Wskazania do zabiegów krioterapii

Krioterapia jest zabiegiem, który wykonywany jest od bardzo dawna i znajduje zastosowanie w wielu przypadkach. Stany chorobowe, w których krioterapia jest jedną z wiodących metod leczniczych to:
  • stany pourazowe;
  • zwichnięcia;
  • zapalenia stawów;
  • stany bólowe w przebiegu chorób zwyrodnieniowych;
  • zapalenia ścięgien ogólnostawowe;
  • stany pourazowe;
  • oparzenia;
  • choroby reumatyczne tkanek.

Przeciwwskazania do zabiegów krioterapii

Krioterapia nie jest terapią uniwersalną i istnieją pewne przeciwwskazania do jej wykonywania:
  • nadwrażliwość na zimno;
  • uszkodzenia skóry;
  • choroby nowotworowe;
  • choroby nerek i pęcherza moczowego;
  • niedoczynność tarczycy;
  • choroby, w których zimno jest czynnikiem aktywującym;
  • popromienne zmiany skórne;
  • zaawansowana miażdżyca.

Metody krioterapii

Do wykonywania zabiegów krioterapii można wykorzystać zarówno podstawowe narzędzia, dostępne w domach, jak i specjalistyczne urządzenia produkowane tylko w tym celu. Wszystkie jednak działają na organizm temperaturą niższą niż temperatura ciała.
  • Kriomasaż- masaż przy użyciu kostek lodu lub schłodzonego naczynia.
  • Kriostymulacja- zabieg w kriokomorach lub wykonywany miejscowo.
  • Kriohydroterapia- kąpiele zanurzeniowe, wirowe i masaże podwodne w wodzie o niskiej temperaturze lub zabiegi kontrastowe- naprzemiennie kąpiele w gorącej i zimnej wodzie.
  • Kriokinezyterapia- w jednej sesji zabiegowej stosowanie zabiegów schładzających i aktywnych ćwiczeń terapeutycznych.
  • Kriokompresja- ucisk mankietów schładzających.
alt

Efekt zabiegu czuć już po pierwszych minutach. Najpierw odczuwalne jest zimno, następnie ciepło i osłabienie czucia oraz spadek siły mięśniowej. Po zakończeniu zabiegu następuje rozszerzenie naczyń krwionośnych.

W przypadku nieprawidłowego wykonania zabiegów krioterapii mogą wystąpić powikłania. U osób z nadciśnieniem tętniczym, zaraz po zabiegu, może wystąpić podwyższenie ciśnienia. W przypadku sportowców, po wykonaniu zabiegu możliwy jest spadek siły mięśniowej. U pacjentów z chorobami serca, zabiegi zimnolecznictwa mogą doprowadzić do zaburzeń krążenia w naczyniach wieńcowych. Bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na temperaturę wykonywania zabiegu oraz czas jego trwania. Zbyt długi zabieg, w zbyt niskiej temperaturze, może doprowadzić do uszkodzeń nerwów i odmrożeń.

Urządzenia do krioterapii

Urządzenia do krioterapii możemy podzielić na trzy kategorie, ze względu na czynnik chłodzący:
  • dwutlenek węgla;
  • zimne powietrze;
  • ciekły azot;
  • zimna woda.

Urządzenia na zimne powietrze i ciekły azot

Opinie specjalistów sugerują, że urządzenia na zimne powietrze oraz ciekły azot dają podobne efekty terapeutyczne. Warto jednak zwrócić uwagę, że NFZ refunduje tylko zabiegi wykonywane z użyciem ciekłego azotu, dlatego warto wziąć ten aspekt pod uwagę, przy wyborze urządzenia. W przypadku aparatów na zimne powietrze nie są potrzebne dodatkowe gazy, dlatego eksploatacja urządzenia jest tańsza. Temperatury u wyjścia dyszy też się różnią. W przypadku ciekłego azotu są to temperatury z zakresu do -160°C, dla zimnego powietrza około -35°C.

Urządzenia na dwutlenek węgla

Urządzenia działające na dwutlenek węgla wpływają w dwojaki sposób na organizm ludzki. W pierwszej fazie zwężone zostają naczynia krwionośne, obniża się  temperatura tkanek i następuje zwolnienie procesów metabolicznych. W drugiej fazie zwiększa się oddawanie ciepła, rozszerzają się naczynia krwionośne, obniża napięcie mięśni, hamowane są procesy zapalne oraz rozpoczyna się działanie przeciwbólowe. Temperatura gazu w przypadku aparatów na dwutlenek węgla wynosi około -60°C.

Krioterapie można stosować miejscowo lub ogólnoustrojowo.

Krioterapia miejscowa

Zabieg wykonywany jest miejscowo, bezpośrednio na bolące miejsce. Terapia prowadzona jest za pomocą dyszy, w odległości 15-20 cm od ciała pacjenta. Czas trwania zabiegu uzależniony jest od miejsca, które jest chłodzone, ale zazwyczaj trwa  1-5min. Zabiegi krioterapii zazwyczaj wykonywane są seriami, po 10-15 zabiegów w jednym cyklu.

Krioterapia całościowa

W przypadki krioterapii całościowej, pacjent wchodzi do kabiny tylko w bieliźnie, skarpetkach, rękawiczkach oraz czapce. Zabieg przeprowadzany jest na całym ciele z wyłączeniem głowy, trwa do 3min. Po zakończonej krioterapii zalecane są ćwiczenia gimnastyczne lub ruchowe.

Urządzenia z wykorzystaniem zimnej wody- AQUACOLD

Firma Kinesis niedawno wypuściła na rynek system do kriohydroterapii  Aqua Cold. Jest to dodatkowe urządzenie, które można podłączyć do dowolnej wanny naszej produkcji,  dzięki temu mamy szerokie spektrum zastosowań- możemy wykonywać kąpiele całościowe lub  kąpiele częściowe kończyn dolnych i  górnych. Kinesis Aqua Cold pozwala na chodzenie wody w zakresie od +4°C do +16°C.
alt

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą urządzeń do krioterapii na naszej stronie internetowej.

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Nie pokazuj więcej tego komunikatu